Ik ben vereerd dat ik de International Artist Award of Excellence heb gewonnen met mijn vogelschilderij “House Sparrows wait for breadcrumbs” tijdens de 17e International ARC Salon. Vier van mijn schilderijen zijn gepubliceerd in International Artist Magazine in de rubriek “Master Painters of the World”.

Het winnende schilderij zelf staat niet in de publicatie; in plaats daarvan is mijn andere vogelschilderij “Housesparrow” opgenomen, omdat het tijdens de verschijningsperiode van het magazine ook te zien is in het Michelson Museum of Art in Texas, binnen de groepsexpositie Birds in Art on Tour. Hieronder lees je de vertaalde reportage. Voor de originele Engelse versie, bezoek het Engelse gedeelte van mijn website.
Publicatiedatum: augustus/september 2025 Editie: 164
Publicatiemedium: International Artist Magazine
Rubriek: Master Painters of the World Pagina’s: 102–105

MEESTERSCHILDERS VAN DE WERELD
Alexandra Klimas
Schoonheid en kwetsbaarheid
Mensen vragen mij vaak: “Hoe lang duurt het om een schilderij te maken?” Dat is geen eenvoudige vraag om te beantwoorden. Hoewel ik werk met olieverf—een medium dat door het langzame droogproces veel werktijd toestaat—begint een schilderij niet op het doek zelf. Er gaat een intensief proces aan vooraf dat vaak wordt onderschat. Ik breng veel tijd door in de buitenlucht, omringd door dieren en de natuur. Je zou kunnen zeggen dat ik een deel van het jaar in het veld werk, terwijl de rest van de tijd in mijn atelier wordt besteed, waar ik mijn schetsen en studies omvorm tot schilderijen. Mijn proces begint met uitgebreide voorbereidende studies, waarin ik mijn onderwerpen observeer in hun omgeving en uren onder de dieren doorbreng. Dit directe contact is essentieel voor mij; het stelt me in staat niet alleen hun uiterlijk maar ook hun unieke karakter en gedrag echt te begrijpen. Ik maak schetsen en foto’s om deze indrukken vast te leggen. Voor mijn schetsen gebruik ik houtskool, een veelzijdig materiaal waarmee ik snel een bewegend dier kan vastleggen en ook gedetailleerd kan werken. Tijdens dit proces onderzoek ik licht, schaduw en compositie, en maak ik soms kleine olieverfstudies om de juiste kleuren en sfeer te bepalen. Mijn doel is niet alleen de uiterlijke schoonheid van mijn onderwerpen vast te leggen, maar ook een verbinding te creëren tussen de kijker en de dieren. Ik hoop dat mijn werk mensen inspireert om deze alledaagse dieren, die vaak als vanzelfsprekend worden beschouwd, te zien en te waarderen.

Snowy the Rabbit I, olieverf op doek, 100 x 80 cm
Dit schilderij toont een vleeskonijn, geboren voor de slacht. Konijnen in de vleesindustrie worden vaak al na tien weken bij hun moeder weggehaald en in kleine kooien geplaatst waar ze geen ruimte hebben om te bewegen. Ze lijden aan stress, pijn en uitputting totdat ze uiteindelijk naar het slachthuis worden gebracht. Dit portret wil bewustzijn creëren over de vergeten slachtoffers van de vleesindustrie en nodigt de kijker uit na te denken over hoe wij met dieren omgaan. Het konijn op het schilderij is een van de gelukkigen die van de slacht werd gered.
Abundance and Silence, olieverf op doek, 130 x 100 cm
Dit schilderij is een stille reflectie op de overvloed in ons leven. Op de voorgrond zien we luxe: een croissant, versgeperst sinaasappelsap en jam. Op de achtergrond zit een mus te wachten op kruimels. Verderop is een herinnering aan wat we dreigen te verliezen. De mus, ooit algemeen in Nederland, is door het verlies van nestplaatsen en voedsel nu zeldzaam geworden. Het contrast tussen menselijke welvaart en de afnemende natuur raakt mij diep. Dit werk nodigt uit om na te denken over de prijs die de natuur betaalt voor onze overvloed en over de balans tussen mens en natuur.

Housesparrow, olieverf op doek, 80 x 60 cm
Dit schilderij richt zich op de huismus, die in Nederland steeds zeldzamer wordt. Sinds 1990 is de populatie gehalveerd, waardoor de soort op de Rode Lijst van Vogelbescherming staat. Terwijl duiven en kraaien gedijen, heeft de huismus moeite door het verdwijnen van traditionele pannendaken, stedelijk groen en struiken die beschutting bieden. Het schilderij benadrukt de achteruitgang van de huismus in onze achtertuinen en herinnert ons aan de kwetsbaarheid van dit kleine vogeltje. Het is een oproep om stil te staan bij de impact van verstedelijking en het belang van biodiversiteit.
Sophia a Yearling, olieverf op doek, 50 x 40 cm
Toen Sophia een kalf was, had ze meer geluk dan veel andere dieren in de melkveehouderij. In plaats van opgesloten te worden in een klein, geïsoleerd hok, mocht ze een tijdje bij haar moeder blijven en haar melk drinken. Dit is zeldzaam in de industrie, waar kalveren vaak onmiddellijk van hun moeder worden gescheiden. Later kreeg Sophia de kans om in een wei te leven met andere jonge kalveren, waardoor ze meer vrijheid en ruimte had. Nu is Sophia een jaarling, blij grazend tussen de andere jaarlingen in de open lucht.
OVER DE KUNSTENAAR
Het werk van Alexandra Klimas richt zich op het realistisch en levensecht vastleggen van dieren. De kunstenaar schildert vaak boerderijdieren omdat zij vaak over het hoofd worden gezien. Tijdens bezoeken aan boerderijen waar dierenwelzijn voorop staat, leert ze haar modellen persoonlijk kennen. Elk dier krijgt een naam, en Klimas streeft ernaar hun unieke karakter en emoties in elk schilderij vast te leggen. Haar werk is geen vorm van activisme, maar een uitnodiging om na te denken over onze relatie met deze dieren. Klimas’ vogel schilderijen benadrukken hun schoonheid en kwetsbaarheid. Vaak afgebeeld in stillevens, brengen deze werken een ode aan de natuur, die steeds meer onder druk staat door verstedelijking en verlies van biodiversiteit. Met haar kunst wil ze niet alleen bewondering opwekken, maar ook aanzetten tot actie, zoals het creëren van groenere tuinen voor tuinvogels en betere leefomstandigheden voor dieren die voor consumptie worden gehouden. De kunstenaar exposeert internationaal. In Nederland werkt ze samen met Van Loon Galleries, terwijl Plus One Gallery in Londen en Rehs Galleries in New York haar werk wereldwijd vertegenwoordigen. In 2025 zal haar schilderij Housesparrow door de Verenigde Staten reizen, met tentoonstellingen in het Newington-Cropsey Foundation Museum en het Michelson Museum of Art.
Vertegenwoordigd door
» Rehs Contemporary Galleries, New York, USA, rehs.com
» Plus One Gallery, London, UK, plusonegallery.com