Editie: Januari/Februari 2025 Negentwintgiste jaargang nummer 1
Publicatiemedium: De Kunstkrant
Pagina: 17

pagina 17, interview Alexandra Klimas
Interview met Alexandra Klimas
‘Het witte doek dwingt me tot reflectie: wat wil ik overbrengen?’
Alexandra Klimas schildert ‘alledaagse’ dieren. In haar werk wil ze hun pracht en kracht tonen. Tegelijk wil ze benadrukken, hoe kwetsbaar de dieren zijn. Klimas exposeert in binnen- en buitenland, tot in Londen en New York. Deze maanden reizen haar schilderijen door Amerika.
Hoe begin je aan een nieuw werk?
Alexandra Klimas: ,,Het voelt alsof ik een eindeloze witte ruimte betreed, een plek waar alles mogelijk is en mijn gedachten de leegte vullen. Een ongerept wit doek roept zowel belofte als verantwoordelijkheid op. Voordat ik de eerste penseelstreek zet, laat ik me volledig onderdompelen in reflectie: wat wil ik met dit werk zeggen? De perfectionist in mij zoekt naar harmonie en balans, terwijl het speelse kind in mij verlangt naar vrijheid en intuïtie. Tegelijkertijd voel ik een drang om via mijn werk een dialoog te openen over hoe wij als samenleving omgaan met de wereld om ons heen. Mijn schilderijen zijn niet alleen een persoonlijke uitdrukking, maar ook een uitnodiging om stil te staan bij wat vaak over het hoofd wordt gezien.’’
Beïnvloeden je jeugd en achtergrond je kunst?
,,Zeker. Mijn jeugd heeft een blijvende indruk achtergelaten op wie ik ben en hoe ik werk. Ik ben geboren in 1970 en bracht een deel van mijn kindertijd door op de boerderij van mijn grootouders. Daar ontwikkelde ik een diepe liefde voor de natuur, het landschap en vooral de dieren om me heen.’’
Je schildert vaak ‘gewone’, alledaagse dieren. Kun je uitleggen waarom je hiervoor kiest?
,,Jawel, hoor. Veel van de dieren die ik schilder, zoals koeien, kippen en vogels, worden vaak als vanzelfsprekend gezien in ons dagelijks leven, of enkel in het kader van consumptie. Met mijn schilderijen wil ik mensen uitnodigen om deze dieren met andere ogen te bekijken – als individuen met hun eigen unieke schoonheid en waarde. Mijn portretten van boerderijdieren benadrukken hun karakter, terwijl mijn vogels uitnodigen om met meer aandacht naar deze prachtige wezens te kijken.’’ ,,In mijn recente werken speelt de huismus een bijzondere rol. Deze vogel staat op de Rode Lijst van de Vogelbescherming omdat zowel nestgelegenheid als voedsel in stedelijke gebieden sterk is afgenomen. Ik wil met mijn kunst bijdragen aan bewustwording over hun kwetsbare positie. Hoewel mijn werk aanvankelijk vooral boerderijdieren omvatte, richt ik me nu steeds meer op vogels in onze tuinen en steden. Daarnaast werk ik aan een serie schilderijen van uitgestrekte wolkenluchten.’’
Hoe vertaal je deze betrokkenheid bij dieren naar je techniek en stijl?
,,Ik werk met olieverf, een medium dat mij de mogelijkheid biedt om nuance, diepte en textuur te creëren. Door dieren realistisch en bijna monumentaal af te beelden, probeer ik de kijker te verleiden om ze te zien als individuen met waarde.’’
Heb je specifieke plannen of dromen voor de toekomst?
,,Voor nu richt ik me op mijn ontwikkeling, met een diepe toewijding aan mijn kunst en de wens om mensen te blijven raken met mijn schilderijen – waar ter wereld ze ook worden tentoongesteld.’’ ,,Ik heb het geluk dat mijn werk wordt vertegenwoordigd door galerieën in internationale kunststeden zoals Londen (Plus One Gallery) en New York (Rehs). In Noord-Brabant word ik vertegenwoordigd door Van Loon Galleries, een van de grootste galerieën van het land. Mijn schilderij Huismus werd onlangs tentoongesteld in het prestigieuze Leigh Yawkey Woodson Art Museum in de Verenigde Staten. Van januari tot mei 2025 is het te zien in het Newington-Cropsey Foundation Museum in Hastings-on-Hudson (New York) en daarna reist het door naar het Michelson Museum of Art in Texas. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor mijn nieuwsbrief via info@klimas.nl om op de hoogte te blijven wanneer mijn werk wordt tentoongesteld in Nederland.’’
Wat beschouw je als de hoogtepunten van je carrière tot nu toe?
,,Wat mij het meest raakt, is de verbinding met mijn publiek. Ik leef niet van subsidies of fondsen, zoals veel andere kunstenaars. Daarom is het des te waardevoller wanneer mensen ervoor kiezen mijn werk in hun leven te integreren. Het ontroert me telkens weer wanneer iemand een schilderij aanschaft en daarmee een stukje van mijn visie en passie mee naar huis neemt. Die steun van mijn publiek maakt mijn werk mogelijk. Het gevoel dat mijn kunst mensen raakt, zal voor mij altijd de grootste hoogtepunten van mijn carrière blijven.’’
Alexandra Klimas
Londen: www.plusonegallery.com
New York: www.rehs.com
Vught: www.vanloongalleries.com
Meer informatie: www.klimas.nl

pagina 17, interview Alexandra Klimas
Bron: www.kunstkrant.com
Informatie over de kunstkrant: De KunstKrant is dé informatiekrant over beeldende kunst, tentoonstellingen, galerieën en musea. De KunstKrant, boordevol informatie over beeldende kunst, verschijnt iedere twee maanden en wordt verspreid in heel Nederland, België en Duitsland. Elke twee maanden wordt iedere in kunst geïnteresseerde weer op de hoogte gebracht van actuele beeldende kunstexposities middels interviews, recensies, nieuws, tips en een uitvoerige expositie agenda.