Publicatiedatum: 10 juni 2011
Publicatiemedium: Trouw de Verdieping
Tekst: Joris Belgers, Trouw Redactie Cultuur & Media
De sympathieke koeien van Klimas.
Bloederige vossen, daar begon ze ooit mee. Alexandra Klimas hing haar schetsen op in de plaatselijke supermarkt. Later schilderde de kunstenares veel bedreigde diersoorten uit tropische gebieden. Totdat ze zich realiseerde dat het ook dichter bij huis kon: koeien.
Met haar expositie ‘Het Geweten van Nederland’ in de Amsterdamse galerie Lieve Hemel wil ze aandacht vragen voor het lot van de Nederlandse koe, die langzaam uit het landschap lijkt te verdwijnen. “Veel mensen zijn vergeten dat varkens ooit in de weilanden graasden. Ik wil voorkomen dat dat met koeien ook gebeurt. In Duitsland staan ze door de komst van megastallen al nauwelijks meer in de weide.”Ze schildert de koeien op realistische wijze. “Abstract had ook gekund. Met een paar lijnen en zwart-witte vlakken. Maar naar mijn gevoel schiet ik dan het doel voorbij. Op deze manier slaag ik er veel beter in sympathie voor het dier zelf op te wekken.”
Is de positie van het varken, of die van de miljoenen kippen in legbatterijen niet urgenter? “Voor de koe is het nog niet te laat” glimlacht ze. Bovendien is een koe grafisch veel aantrekkelijker dan een varken. “Meer schildergeniek” valt galeriehouder Koen Nieuwendijk haar bij. Alexandra Klimas wil de koe verheffen, laten zien dat een koe net zo aaibaar is als een kat. Vandaar dat er als contrast ook enkele schilderijen van katten in de expositie zijn opgenomen. Het gaat haar niet zozeer om het Nederlandse landschap van het weiland met de koe erin, maar om het lieve beest zelf.
De vergelijking met die andere koeienschilder, Paulus Potter, dient zich aan. Natuurlijk is ze bekend met zijn werk. Maar van de oude meesters is het vooral Rembrandt die haar inspireert. “Die dramatiek, en hoe hij de kijker door het gebruik van lichtval naar een bepaald punt in een schilderij probeert te trekken. Dat beïnvloedt mij meer dan de koeien van Potter.”
“Mijn koeien kijken je aan. Kijk bijvoorbeeld naar deze – dit zorgt er toch voor dat je de volgende keer gewoon een stukje biologisch vlees haalt?” Voorlopig blijft de kunstenares koeien schilderen. Bij de opening van de expositie kwam er een vrouw op Klimas af. Die vertelde dat ze sinds haar vorige tentoonstelling – waarin koeien eveneens de hoofdrol speelden – zelf een koe had gekocht. Als huisdier. Klimas: “Dat vind ik nou zo fijn om te horen.”De exposite “Het Geweten van Nederland” is tot 25 juni in Galerie Lieve Hemel te Amsterdam – www.lievehemel.nl
Bron: www.trouw.nl

Landelijke krant: Trouw de Verdieping.